Till nyhetslistan

Kyrkans familjerådgivning har arbetat för kärleken i 80 år

Kyrkans familjerådgivning firar i år 80-årsjubileum. Att tjänsten fortsättningsvis behövs visar det ökande antalet klienter.

Kyrkans famijerådgivnings logo med ritade bilder av fjärilar som omger ett ansikte.

Under 2023 ökade antalet klienter med över 560 jämfört med året innan. Sammanlagt hade kyrkans familjerådgivning 18 000 klienter ifjol. Vanligaste orsaken till att man tog kontakt var liksom tidigare år kommunikationsproblem. Den näst vanligaste orsaken till att människor tog kontakt var skilsmässor.

Personer under 40 år anlitar kyrkans familjerådgivning flitigast

År 2023 var 35 procent av familjerådgivningens klienter i åldern 30–39 år. Andelen klienter över 69 år hade ökat med en procentenhet, likaså männens andel. Förlikningen i familjefrågor ökade märkbart. Hjälp och stöd i förlikning i familjefrågor ges då föräldrarna överväger skilsmässa eller redan är skilda. Målet med förlikningen är att trygga barnets ställning och hjälpa föräldrarna att lösa konflikter med förlikning.

– Ofta funderar människor länge på sin situation innan de bokar tid hos familjerådgivningen. Många tänker att andra kanske behöver tjänsten bättre. Jag hoppas att tröskeln att ta kontakt med familjerådgivningen är så låg som möjligt. Många familjerådgivningscentraler kan ta emot alla klienter som vill ha hjälp och från familjerådgivningen kan man också styra vidare till andra tjänster, säger sakkunnig i familjerådgivning Sari-Annika Pettinen på Kyrkostyrelsen.

Klienterna mycket nöjda med den professionell familjerådgivningen

Familjerådgivningen samlar på nationell nivå regelbundet in klientrespons och under 2023 svarade 847 personer. De som gav klientrespons var nöjda med att man under samtalet talade om sådant som var viktigt för dem själva och att de blev hörda och förstådda. Dessutom var klienterna nöjda med såväl kontakterna som med tidsbokningen.

Medelvärdet på responsen var 4,7 på en skala på 1–5. Till exempel fick ett påstående om att det första besöket ordnades tillräckligt snabbt medeltalet 4,3 och ett påstående om att situationen har lättat medeltalet 4,2. Av de öppna svaren framgick att klienterna var mycket nöjda med familjerådgivningens anställda och med att tjänsten är gratis.

Kyrkans familjerådgivning bredare och mångsidigare idag än på 1940-talet

Verksamheten började med att Tammerforspastorn Matti Joensuu annonserade i tidningen Aamulehti och uppmanade par som var på väg att skilja sig att ta kontakt innan en eventuell skilsmässa.

Efterkrigstiden rev upp konflikter mellan makar och antalet skilsmässor tredubblades jämfört med tiden innan kriget. Den verksamhet som började med en annons av pastor Joensuu växte till sig med åren och blev en del av själavårdsarbetet i evangelisk-lutherska kyrkan i Finland.

Kyrkans familjerådgivning har märkbart påverkat det samhälleliga socialarbetet, familjeterapins utveckling och förlikningsarbetet i familjefrågor.

I nuläget har kyrkan sammanlagt 37 familjerådgivningscentraler och närmare 180 utbildade anställda jobbar runt om i Finland. Familjerådgivning ges på finska, svenska, engelska, spanska och ryska – och med hjälp av tolk. Över hälften av familjerådgivningscentralerna har avtal med välfärdsområdena om förlikning i familjefrågor och/eller familjerådgivning.


Kyrklig tidningstjänst
24.01.2024

2024-01-25 08:41:22.0